dilluns, 11 de novembre del 2013

Adrià Mainar Scanu

Vaig néixer a Barcelona l'any 1991 i vaig créixer llegint sobre bestioles i civilitzacions del passat. Aquell món "encantat", on els homes vivien encara immersos en els misteris de la Natura i els seus cicles, em fascinava i m'evadia en moments d'ensopiment. El meu avi, vingut de Sardenya, va ser molt important durant aquells primers anys, i encara ho és. Ell, que gaudia d’una àmplia cultura, conreada de manera autodidacta i que va donar fruit en estudis i escrits, va mimar la meva curiositat -encara tendra- explicant-me com eren les coses en els temps més remots mentre jo l’escoltava embadalit. Del meu avi, que emprengué l'últim viatge massa aviat, en vaig heretar l'amor per la seva illa, a la que havia de tornar almenys un cop l'any, i la passió per la Història, que es va convertir per a mi en més que una afició, quasi una perspectiva des d'on mirar el món.

L’esplai em va acompanyar durant tota la joventut i d’aquella experiència en valoro la generositat i vitalisme dels monitors, de qui vaig aprendre que la feina ben feta neix de l’amor desinteressat per allò que fas i que l'exemple és el millor mestre. Va ser a l’esplai on vaig trobar els qui són els meus millors amics i vaig començar a estimar el nostre petit país a mesura que en descobria els seus paisatges, pobles i cims.

Retrat amb pintures "rituals" davant el nurag La Palmavera (l'Alguer) després d'una llarga jornada d'excavació
Pel que fa als estudis em vaig graduar en Història a la Universitat de Barcelona amb un treball sobre l'antiga cultura sarda nuràgica. He realitzat excavacions arqueològiques i m’he interessat en les relacions entre Catalunya i Sardenya de l’Edat Mitjana fins avui, les civilitzacions al marge del "món clàssic" i els pobles sense estat. També vaig cursar un diploma d’estudis avançats en Béns Culturals a Oristany per la Universitat de Sàsser (2016) per especialitzar-me en Prehistòria mediterrània i conèixer Sardenya en profunditat: en aquesta ocasió vaig centrar-me en els vincles entre l’illa i el nord-est de la península Ibèrica durant el Bronze Final i el Primer Ferro. Per ampliar la meva formació vaig cursar un màster de Gestió Cultural a la Universitat Oberta de Catalunya (2018) amb un treball sobre la pervivència de la memòria de la ciutat -i els valors que s'hi associen- a través de la conservació del patrimoni històric dels seus barris i carrers.

Actualment treballo com a guia en sortides, excursions i viatges culturals per Barcelona, Catalunya i Europa. També he impartit cursos d'història de Catalunya de caràcter divulgatiu. Tot plegat, mirant de trobar les estones per mantenir el blog al dia i convertir-lo en un lloc de trobada pels amants del nostre passat.

Contacte: 
Correu electrònic - esguardhistoric@gmail.com
Pàgina Facebook - facebook.com/esguardhistoric/ 
Perfil Twitter - @EsguardHistòric @MainarScanu
Perfil Instagram - instagram.com/esguard.historic